even voorstellen

6 juli 2022 - Hilversum, Nederland

Hallo, welkom op de reislogger van Frank en Sabina. In oktober 2019 heb ik samen met een goeie maat van me een roadtrip naar Maleisië gemaakt in een Toyota Land Cruiser zie https://frankenpaul.reislogger.nl/     dat was een zelf georganiseerde trip met een voor dat doel uitstekende auto die precies toen de Corona uitbrak volbracht was. Wat een prachtige reis was dat. Nu bijna drie jaar later lijkt het me wel weer eens een leuke uitdaging om samen met Sabina met een barrel (Renault RX4 gekocht voor € 600,- op de veiling)  richting Dakar en Gambia te reizen. We hebben ons dus ingeschreven om op 5 november 2022 mee te doen aan de amsterdamdakar challenge, waarbij we in een grote groep met ca 30 andere teams in ca 21 dagen naar Dakar rijden, na Dakar rijden we door naar Banjul waar uiteindelijk de auto's geveild worden en de opbrengst hiervan naar het goede doel gaat. Uitdaging is dus het prepareren van de RX4 voor zo min mogelijk geld maar wel zodanig dat de kans om ergens met panne te staan zo klein mogelijk wordt. Best wel moeilijk want als het aan mij ligt wordt alles vernieuwd maar dat is natuurlijk niet de bedoeling alhoewel een goeie auto tenslotte wel meer oplevert voor het goede doel.

Een kleine opsomming van waar we vandaag 6 juli twee maanden na de aankoop staan met de Scenic RX4, toen ik de auto opgehaald had bleek de katalysator er onderuit gejat...balen, tja alsof ze daar in Gambia om zullen treuren zou je zeggen maar helaas moet ie nog wel een keer door de APK en dat lukt niet zonder die katalysator. Dus bij Carpardoo met 15%  korting een nieuwe gekocht wat qua prijs best nog wel mee viel, ook de achter schokbrekers waren aan vervanging toe en dan gelijk maar de flexibele koppeling van de 4 wheel drive, ruitenwissers, oliefilter, multiriem en bougies. Uitdaging was natuurlijk de oude uitlaat losmaken want moertjes die 21 jaar op het voorste deel vd uitlaat zitten kan je doorgaans niet meer met een dopsleuteltje loshalen, de dremel bood uitkomst. Nadat alle nieuwe onderdelen gemonteerd waren even een proefritje gemaakt, remmen was nog niet echt z'n ding zullen we maar zeggen en de remschijven zagen er ook niet meer zo gezond uit vooral voor, gelukkig op MP nog 2 voorschijven kunnen vinden uit een restpartijtje en uiteindelijk voor weinig ook nog remschijven achter en nieuwe remblokken rondom bij Carpardoo kunnen kopen. Even een proefritje tussendoor en mijn hemel wat trilt die auto nu ineens, zouden die MP remschijven niet uitgebalanceerd zijn misschien, kak goedkoop is weer eens duurkoop of wacht ik had ook die flexibele koppeling gemonteerd zou het daar aan liggen misschien? Even voelen tussen de achter stoelen met 60 km/hr, ja duidelijk de cardan naar achteren, nader onderzoek wees uit dat ik de verkeerde Hardyschijf - want zo heet zo'n ding - gemonteerd had. In de tussen tijd had ik mijn laatste restje R134a in de airco gedaan om te kijken of daar nog wat leven in zat en ja hoor er kwam weer koele lucht uit de roosters maar niet voor lang, 7 dagen later was het gedaan met de koele lucht en ja gaan we dat repareren want zonder airco kom je ook wel in Banjul uit maar dan wel door de West Sahara woestijn en de tropen zonder airco! Nou toch maar een kleine poging wagen om te kijken of we het lek boven kunnen krijgen en of dit simpel te repareren is. Dus luchtdruk erop en een fles sop op alle onderdelen leeg gespoten en ja hoor de condensor bleek op verschillende plaatsen te lekken, nou dat zal hem dus wel niet gaan worden, maar een nieuwe bleek niet eens zo duur dus ja dan toch maar een nieuwe erin. En ja na het monteren van de nieuwe condensor maar weer eens druk erop en kijken of ie nog steeds leegloopt, kak heel langzaam liep de druk weer uit het systeem weg dus maar weer met de sopspuit op onderzoek uit, nergens wat te vinden maar ja reeds geïnvesteerd in een nieuwe condensor dus toch maar even verder zoeken. Wellicht een lekke verdamper maar dat is niet te controleren want die zit weggewerkt achter het dashboard.  Hoe lossen we dit op? nou simpel vul het systeem met propaangas uit de gasfles en controleer met de snuffelaar bij een van de roostertjes of ie gaat piepen en ja hoor gelijk beet! Pfftt een nieuwe verdamper monteren, buiten de prijs vd verdamper moet dan ook nog het hele dashboard uit elkaar, ga ik daar echt aan beginnen? Nou wellicht een kleine poging om zonder alles uit elkaar te slopen de verdamper te verwijderen maar voordat ik het wist zat ik er tot mijn oren is, alles lag eruit en ja idd de leidingen van de verdamper vanuit de motorruimte naar de cabine bleken aangetast met putcorrosie door alle natte blaadjes die daar waren blijven zitten. Nieuwe verdamper dan maar en dan maar hopen dat de compressor nog wel goed is en niet lekt, wie niet waagt wie niet wint zullen we maar zeggen, nieuwe verdamper gemonteerd en alles weer in elkaar gezet, hield ik uiteindelijk één stekker met 11 draden over! Tja die moet toch echt wel ergens in anders zal het systeem niet werken ben ik bang. Geen enkel onderdeel uit het dashboard had een dergelijke aansluiting maar gelukkig had ik nog wat foto's gemaakt tijdens de sloop en ja hoor het bleek een blinde aansluiting wat toch wel raar is voor een stekker met 11 draden. Maar goed alles weer gemonteerd en voorzichtig de accu weer aangesloten en maar eens geprobeerd of de centrale deurvergrendeling nog werkte....Yes, nou dan maar eens voorzichtig het contact aan en op hoop van zegen de sleutel naar standje III gedraaid...en weer Yes, starten lopen en alles werkte weer naar behoren (eigenlijk had ik bij mezelf al zitten bedenken hoe ik deze auto zonder dashboard en zonder stuur evt. naar de sloop had kunnen afvoeren mocht het allemaal niet lukken) top, nooit gedacht dat dat in één keer goed zou gaan (zie de bijbehorende foto's). En ja nu dus weer de airco afgeperst op druk en zowaar het naaldje van de drukmeter stond gedurende 2 weken rond de 60 psi te bewegen, beetje afhankelijk van de buitentemperatuur dus. Ondertussen ook weer een nieuwe Hardy schijf gemonteerd dus alles bij elkaar wel weer eens tijd voor een proefritje over de snelweg om te kijken of je zonder teveel lawaai en trillingen 110 km/hr kan rijden want ja anders duurt dat eerste stuk door EU naar Gibraltar wel heel erg lang. Nauwelijks trillingen maar wel wat geruis van links voor, zou het wiellager nog wel goed zijn en wat gebeurt er als je 7500 km gaat rijden met een "uitgedroogd" wiellager.  En ja waar stopt het  met monteren van nieuwe onderdelen? hoeveel heb je er voor over om niet ergens met panne midden in de woestijn te staan? Maar..... de wiellagers bleken bij Carpardoo goed betaalbaar en daarbovenop voor vrijdag besteld 25% extra korting! Doen dus, Youtube maar weer uitgekamd naar een filmpje hoe je wiellagers bij een Scenic vervangt en ja hier hielden mijn mogelijkheden vwb het vervangen van onderdelen op, die voornaven moeten echt naar de garage want daar heb je een 15 tons pers voor nodig! Zo gezegd zo gedaan alles weer in elkaar gezet en natuurlijk weer tijd voor een proefritje, wat een verademing met gemak 120 km/hr op de snelweg zonder noemenswaardig getril of lawaai, tijd voor een verse APK. Vandaag wordt ie APK gekeurd het zal me benieuwen...... helaas nog niet goedgekeurd, hoesje vd linker fuseekogel en een stuurhoes zijn gescheurd en de koplamp rechts moet afgesteld maar voor acht tientjes wordt alles gefixed incl. de APK keuring! Gelijk maar een afspraak gemaakt voor het vullen van de Airco, de huis aan huis service komt vrijdag langs ik ben benieuwd. HG FP.