van Fez naar de Dunes Ergh Shabby

13 november 2022 - Icht, Marokko

Woensdag 9 nov, de route van Fez naar de zandduinen van Dunes Ergh Shabby, een stuk van 450km waar 8 uur voor staat, vertrokken om 08:40 dus de planning was voor donker in het hotel. Een mooie route waarin we geleidelijk van een bergachtig landschap (uitloper van het Rifgebergte) over gingen in een woestijn landschap van de Touareg woestijn met zo nu en dan een oase van palmbomen daar waar ooit eens een riviertje gestroomd had, na een uur of 6 rijden waarschuwingsborden met overstekende dromedarissen en warempel op een gegeven moment een aantal dromedarissen die van rechts naar links overstaken, ja rechts heeft voorrang dus toch maar even stoppen. Na 7 uur achter het stuur vond ik het mooi geweest dus Sabina moest maar even sturen. We hadden al veel police check’s gehad en mochten steeds doorrijden maar nadat Sabina achter het stuur was gekropen weer een police check en nu wel stoppen….. te hard gereden, zeg maar zo’n 5km nadat we het laatste dorp waren gepasseerd werden we mbv een laser geklokt op 73km/hr, wat een onzin iedereen rijdt hier min. 100km/hr maar het max is 60km/hr. Dokken dus maakt niet uit hoeveel te hard je rijdt de boete is altijd 150 dhrs dus dat is dan wel weer jammer, hadden we net zo goed 100km/hr kunnen rijden, wat waarschijnlijk ook het geval was geweest als ik had gereden. Na veel papier werk de reis weer voortgezet richting de Dunes er liggen daar 3 uitgestrekte zandduinen die voor veel toerisme zorgen, oa quad en dromedaris rijden. Om bij het hotel te komen moet je ca. 4,5km door het zand rijden maar de bodem lijkt een soort wasbord, wat een drama alles wordt door elkaar geschud maar goed het is maar 4,5km, wegen zijn er niet alleen een paar sporen waar vaak auto’s hebben gereden, waarschijnlijk van de locals. Het is hier echt Toyota Land cruiser land iedere zichzelf respecterende local heeft er één en rijdt met ca 70km/hr over de zandvlakte. Wij ook maar eens versnellen en ja als je wat sneller rijdt wordt het wasbord effect minder maar het blijft erg oncomfortabel. Uiteindelijk het hotel gevonden via Google maps door gewoon naar het puntje op de kaart te rijden. Leuk aangekleed het hotel maar wel weer erg basic en zanderig. Volgens het roadboek is dit bij uitstek de plek om je 4x4 of gewoon 2 wheel drive uit te proberen in het zand voor het hotel. Het is de volgende morgen dan ook een komen en gaan van auto’s van alle teams, tja en dan zijn we net kleine kindjes we zijn nog niet terug van het ene ritje of we gaan alweer voor het volgende. De ene neemt wat meer risico dan de ander en komt volledig vast te zitten want ja als je bandjes zover zijn ingegraven dat de bodem van de auto het zand raakt houdt het op en dan maar hopen dat iemand anders nog wel grip heeft om je eruit te trekken, één sleeplijn is niet genoeg het worden er twee aan elkaar zo’n dertig meter totaal want anders staat die ander ook in het mulle zand. Een hoop oefenen want morgen is de eerste extreme route, dat betekend niet over het asfalt naar de volgende bestemming maar door het zand. Wij willen niet zandhappen en kiezen voor het asfalt samen met nog 3 andere teams een heerlijk relaxte rit van een kleine 5 uur waarna we aan komen in Zagora. Prima hotelletje voor één overnachting, meer zou ik zeker niet aanraden want dan wil je echt wel wat meer comfort. Vandaag 12 nov een kort ritje van 125km naar Foum Zguid maar nadat we weer aangehaakt hebben met de teams van gisteren wordt er voorgesteld om een diversion te maken naar Ait Ben Haddou een berber dorpje uit de middeleeuwen gemaakt van leem wat een plaatsje heeft op de Unesco werelderfgoedlijst best wel uniek dus, het dorpje zelf is best leuk maar de route er naartoe is werkelijk prachtig, deze loopt door het Atlasgebergte en de vormen en kleuren van de rotsformaties zijn telkens anders. Ik had op mijn reis naar Batavia veel bergformaties gezien in Iran en Pakistan maar deze waren minsten net zo mooi zo niet nog mooier, werkelijk prachtig. De uiteindelijke detour was 300km langer maar meer dan de moeite waard. En oh ja het gerammel uit het vooronder daar zijn we nu achter wat dat is nml de linker spoorstang, de binnenste kogel heeft ca. 1mm speling en rammelt er lekker op los, morgen maar weer eens kijken wat de speling nu is, als het echt meer geworden is gaan we wellicht even langs de garage om er een nieuwe in te laten zetten. HG FP

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Herman Wittebrood:
    14 november 2022
    Zandhappen nog steeds goed verlopen. Leuk te lezen en weer x-aantal kilometers dichter bij het reisdoel gekomen. Keep up the right spirit!