laatste grote klus geklaard

12 oktober 2022 - Hilversum, Nederland

en dan de koppelingsplaten...... het gebroken koppelingspedaal had dus niets te maken met de versleten  koppelingsplaten bleek achteraf, de "dropped or dead clutch" werd veroorzaakt door een afgebroken bevestiging tussen de koppelingscilinder en het pedaal, de ANWB man had het overigens prima opgelost door een gates tube te gebruiken tussen het pedaal en de koppeling maar om dat nu 7.500km te laten zitten... zodoende de woestijnkameleon maar weer eens in de tuin gezet (hopelijk voor de laatste keer) en eens aandachtig bestudeerd hoe die versnellingsbak los te maken van de motor zodat je bij de platen kan. Helaas op youtube geen instructies hoe je dat bij een RX4 moet doen wel van een gewone Scenic maar das toch wel andere koek, die heeft namelijk geen aandrijfas naar achteren voor de 4X4 aandrijving. Gewoon beginnen en kijken waar het schip strand. Zoals de instructie op youtube luidt eerst maar eens de olie eruit laten lopen das tenslotte niet zo'n moeilijke klus,  wel een halve liter olie kwam eruit, nou er zal wel wat meer in gaan om hem te vullen denk ik, volgens het boekje dus 3,3 liter, die bak  was dus ook bijna naar de gallemiezen. Wel héél véél werk bij elkaar, na veel loshalen en veel kijken bleek uiteindelijk het hele subframe los te moeten anders was er geen ruimte om de versnellingsbak te verplaatsen om ruimte te creëren om bij de drukgroep te komen, maar goed anderhalve dag verder kon uiteindelijk de bak van de motor gescheiden worden en kwamen na het losschroeven van de drukgroep de platen te voorschijn, niet echt versleten zo op het eerste gezicht in vergelijking met de nieuwe maar ja het zal die 4mm verschil in dikte wel zijn uiteindelijk. Nou snel de nieuwe erin, maar kak hoe centreer je die platen tijdens de montage want de prise as van de versnellingsbak moet er precies in kunnen (ja ik weet het, het is een technisch verhaal maar het klopt wel). Out of de box denken er is vast wel een mogelijkheid en anders wordt het gewoon een centreer tool kopen en daar 3 dagen op wachten, maar wacht hier dikke PVC buis met bijna de diameter van de prise as met een beetje papier tape eromheen is ie zo op de juiste dikte, ja dat past mooi nu nog iets om de platen te centreren met de drukgroep, wacht hier een pas-ring van de freesmachine past ook bijna weer een beetje papier tape eromheen en het sluit als een bus, fingers x-ed of dit gaat werken. Nadat de drukgroep met de zelfgemaakte PVC centreer pen gemonteerd was nog even met een spiegeltje gekeken of eea wel mooi opgelijnd was en dat zag er op het eerste gezicht wel ok uit, nou dan de bak er maar weer tegenaan, op hoop van zegen dan maar en wel zorgen dat ie de juiste "draaiing" heeft anders lukt het nooit. Wel zwaar zo'n versnellingsbak zeker als je er niet goed voor staat, beetje wrikken en draaien en met wat spanbanden oplijnen met de motor en floep ineens zit ie weer helemaal tegen de motor aan, wow dat ging wel heel soepel als dat maar allemaal goed zit daar binnen in. Alle bouten en moeren weer monteren, aandrijfassen er weer in, subframe weer op zijn plek en vastzetten en geen boutjes, moertjes of schroefjes over, nou ik heb in totaal maar 3x gevloekt denk ik dus dat viel ook nog wel mee, dat is tenslotte maar één vloek per dag want het hele klusje duurde 3 dagen incl. het verwisselen van de koppelingscilinder (wel in het tempo van een gepensioneerde natuurlijk 😉). Nu nog wat olie kopen en de woestijnkameleon kan weer de weg op, oei bij de automaterialen winkel € 95,- voor 4 liter versnellingsbak olie das me te gortig dan maar online voor € 40,- maar dan moet je wel weer even wachten... Vandaag eindelijk het pakket met olie ontvangen, snel olie erin en kijken of de koppeling nu goed is. Yes het werk allemaal weer, geen slippende koppeling meer tijdens het inhalen en koppelen en ontkoppelen gaat ook weer zonder weerstand. Nou dat was dan de laatste grote klus hoop ik, heb nu allen nog maar een nieuwe multiriem met spanner en geleider liggen die gemonteerd moet worden maar dat is peanuts vergeleken met het vervangen van de koppelingsplaten. Nog ruim 3 weken en dan is het zover langzaam maar eens beginnen met pakken en bedenken welke gereedschappen ik  nog mee wil nemen, ducktape, tie wraps en metalen binddraad lijken mij wel wat om maar eens mee te beginnen. HGFP

Foto’s

3 Reacties

  1. Eveline Roskott:
    5 november 2022
    Nog een half uurtje en dan is het zover!!! GOEDE REIS EN VOORAL HEEL VEEL PLEZIER!
  2. Danny Leppers:
    5 november 2022
    Goede reis lieve Frank & Sabina.
    Geniet samen van dit gave avontuur en pas goed op elkaar.... En op de RX4 uiteraard :).

    GRTZ Danny
  3. Herman Wittebrood:
    6 november 2022
    Bonjour Paris! Eerste dag goed verlopen? Groeten Herman