en nog een lek!

29 juli 2022 - Hilversum, Nederland

De Corona een beetje achter me gelaten en maar weer eens verder gegaan met het langzaam opbouwen van de kameleon, de nieuwe distributie zat er inmiddels in en de diverse kapjes waren inmiddels ook weer gemonteerd. Hoe hebben ze het kunnen verzinnen bij Renault, deze auto is echt een drama om aan te sleutelen, het is dat ik veel gereedschap heb want voor dezelfde maat bout/moer heb ik wel 6 verschillende sleutels/doppen nodig gehad. Op diverse plaatsen heb je gewoon niet de ruimte om met een steek of ringsleutel de moer of bout aan te draaien, laat staan de bout erin draaien, uit elkaar gaat makkelijk dan valt ie gewoon op de grond maar dan er weer in pfttt.. om moedeloos van te worden, maar goed distributie uiteindelijk weer in elkaar en nu de nieuwe radiator er nog in, nou dat gaat relatief zonder veel gevloek en getier, past allemaal mooi en die condensor die aan voorkant van de radiator vast zit daar had ik al wat ervaring mee dus dat viel ook wel mee, nu het frame van de elektrische fan nog even aan de achterkant vd radiator monteren, koelvloeistof erin en er kan weer gestart worden. Maar kak, boutje rechtsonder van dat frame is echt niet te monteren, dan moet je wel zo'n rare draai maken dat lukt nooit en ik ga het niet weer allemaal slopen om dat boutje er toch in te krijgen, kijken wat het frame doet als de fan aangaat, laat ik er maar even stroom op zetten, Nee dat gaat hem ook niet worden, het hele frame komt naar achteren als de fan uitgaat, tja dan toch maar die radiator er weer uit, eerst het frame op de radiator monteren (zoals het hoort, maar waar lees je dat) en dan alles weer monteren pfttt.... eerst maar even thee om m'n irritatie te laten bezinken en 2 uur verder eindelijk de jerrycan met koelvloeistof erbij om het systeem te vullen. Voor de zekerheid nog even onder de auto gekeken en nee geen sporen van incontinentie gevonden. Starten dan maar, wow het werkt allemaal weer geen rare geluiden uit de distributie en de kachel geeft ook warme lucht dus daar zit ook koelvloeistof! maar wat ruikt het hier naar benzine? ach zal wel komen omdat ik de bougies eruit had om de motor wat makkelijker met de hand te draaien bij het monteren van de distributie. Nou motor maar een paar min. laten draaien dan kan alles een beetje "settelen" zullen we maar zeggen. Airco-tje doet het ook weer, lekker kouwe lucht uit de roosters maar met die klus handschoenen aan voel je die kou niet zo goed dus maar even met m'n smoel voor die roosters! Kak, die benzine lucht komt uit de Airco! hoe kan dat nu weer? nou maar weer op onderzoek uit, nee hè daar staat een hele mini fontein benzine te sproeien daar waar de buitenlucht door de airco naar binnen gezogen wordt, snel de motor uit. Wat is dit nu weer, blijkbaar is de benzine leiding lek geraakt in de poging de distributie kappen weer te monteren, ja daar waar je nergens bij kan liep ook nog een benzine leiding! Soort van hoge druk leiding dus hoe gaan we dit nu weer fixen? stukje nieuwe leiding ertussen maar ja hoe zet je dat dan weer vast, eerst maar eens doorknippen daar waar het lek zit. Allemaal weer precies op maat gemaakt door de Renault fabriek dus dat maak je niet één twee drie na, maar wacht ik heb nog een stukje messing pijp (ligt denk ik al 45 jaar in mijn lade kastje uit de tijd dat ik nog aan modelbouw deed) misschien komt de diameter wel in de buurt vd benzineslang? en warempel dat past wel erg mooi en strak zelfs zonder slangklemmetje blijf het zitten maar ik zet er morgen voor de zekerheid toch maar even twee mini slangklemmetjes op voor de zekerheid, nou dat laatste lek was dan toch nog een meevallertje!!