Alweer een lek

27 juli 2022 - Hilversum, Nederland

Na een paar  “huilende” koplampsproeiers ligt er nu ook een hele plas vloeistof onder de auto. Sabina ging trainen en kwam nog even melden dat er een grote plas rooie olie onder de RX4 lag, pfftt… dacht dat ik alles wat kapot kon gaan nu wel gerepareerd had maar nee, nadere inspectie wees uit dat het gelekte koelvloeistof was op een plek waar al een keer olie gelekt had (er lag nml een plaatje triplex onder de auto voor het geval dat en daar was al een keer olie op gelekt). Nou dus maar weer op onderzoek uit, waarschijnlijk was het niet eerder aan t licht gekomen omdat het alleen lekte als de motor liep en het systeem onder druk kwam te staan maar nu was het buiten zo warm dat het koelsysteem spontaan ging lekken, helaas toen ik met mijn spiegeltje en zaklamp wilde gaan kijken kwam er natuurlijk niets meer uit, beetje perslucht erop en het werd gelijk duidelijk dat de radiator zijn beste tijd gehad had, waarschijnlijk al een keer gereanimeerd met antilek middelen gezien de hoeveelheid koelvloeistof die er met een beetje luchtdruk al uitkwam. Nou maar weer eens kijken wie de goedkoopste radiator online heeft staan en of dat dan wel de juiste is want Renault heeft in die tijd wel erg veel verschillende toeleveranciers gehad, en deze weer oplappen en met een half incontinente RX4 op pad te gaan naar Gambia gaf mij ook geen goed gevoel. Nou radiator er dan maar uit, pfftt…. net die nieuwe condensor gemonteerd kan die er ook weer uit en alle Airco vloeistof, maar met een beetje buigen zonder barsten lukte het toch de radiator te verwijderen zonder de AC leeg te laten lopen, scheelt weer 7 tientjes en ook een beetje beter voor t milieu. Tja en wat zullen we dan met die distributie doen? Op de motor staat vv 2009 93000 en als dat klopt dan bestaat er toch een gerede kans dat ie riem of een riemspanner het gaat begeven voordat we in Banjul zijn aangekomen, dus die ook maar op de bestellijst bij Carpardoo, helaas vandaag slechts14% korting dus alles bij elkaar weer 15 tientjes verder maar dan wel weer gratis verzending! Ondertussen op youtube even gezocht hoe je die distributie moet vervangen en Jezus wat zijn er weer een hoop motor varianten van dit type motor. Denk je de juiste te hebben gevonden is ie toch weer net even anders maar goed na veel vijven en zessen toch de juiste handleiding gevonden, aan de slag dan maar netjes volgens de handleiding, riem aangebracht volgens het tekeningetje op de doos tegen de klok in maar met geen mogelijkheid passend te krijgen op de riemspanner laat staan dat je die spanner dan nog kan spannen, hoe kan dat nou ik doe het toch precies zoals op het plaatje vd doos? Nou nog maar eens de instructie erbij, staat daar dus een ander plaatje bij, ipv dat ie links van een geleiderol moet moet ie er rechts om…… ja en toen paste het wel! Verder kon ik het niet afmaken want inmiddels heb ik ook voor t eerst Corona, niet heel ziek maar geen fut om de Kameleon weer aan de praat te krijgen, to be continued............

Foto’s